چق چقه

چق چقه گیاهی معجزگر برای درمان سرطان

گیاه قاصدک(هندبا برّى)‏ (چق چقه ، چغچغه)

به فارسى با نام‏هاى «گل قاصد»،«قاصدک»،«کاسنی زرد»،«کاسنی صحرائی»،«بی اختیار»،«خبرآور»، «کاسنى برى» شناخته مى ‏شود. 

به کردی «چَق چقه» و در کرمانشاه به آن «شیر تیغک» هم گفته می شود.
در اینترنت به اسم «چغچغه» نوشته شده است.


در کتب طب سنتى با نام‏هاى «دندان شیر»، «پیسن لیت»، «شجره انسان»، «شجره اسنان الاسد»، «کسناج کوهى»، «خبرکش»، «طرخشقون»، «طرخشقوق»، «طلخشقون»، «طلخشقوق»، «طرقشون»، «هندباى برى»، «سن الاسد»، «کاهوى خر»، «خس الحمار»، «خرچکوک» و «بقله الیهودیه» آمده است.
به فرانسوى Pissenlit و به انگلیسى Dandelion و Lion’s teeth گفته مى‏شود. 
به یونانی «هرقیلوس» و «انخوسا» گفته می شود.
گیاهى است از خانواده Compositae جنس Taraxacum نام علمى گونه‏اى از آنکه بیشتر در طب سنتى مصرف دارد:. Taraxacum officinale weber است.

گونه ‏هاى متعددى از این گیاه در مناطق مختلفه ایران از جمله در کوههاى کرمان، کوههاى دالکى جنوب و سبزکوه و دنا در فارس، بلوچستان، منطقه تهران، آذربایجان در تبریز و خوى، اراک، تفرش، دهگرد و شیراز، توچال، کندوان، پلور، کرمانشاه، گیلان و لاهیجان مى ‏رویند که اختلافات ظاهری نسبت به هم دارند و مثلا چق چقه کردستان مزه ای تلخ دارد و جارو شکل است اما قاصدک مناطق دیگر چنین طعمی ندارد اما در مورد خواص باهم اشتراکات زیادی دارند و تنها از نظر درمانی به لحاظ اثر بخشی به صورت بسیار محدود و جزئی تفاوت دارند و چون از یک خانواده هستند می توان با بالا بردن مقدار مصرف سایر انواع قاصدک این مسئله را جبران کرد.

جهت سفارش و ارسال بسته های ۲۵۰ گرمی پودر شده ی چق چقه کردستان و ارسال آن به همه ی نقاط کشور می توانید تماس بگیرید.

 

مشخصات گیاه‏

هندبا برى گیاهى است علفى و پایا از تیره مرکبان که داراى ریشه راست و قهوه‏اى رنگ است، بى‏بو، چندساله، خیلى کوچک و کوتاه‏تر از ۴۰ سانتى‏متر که شیرابه یا مایع سفیدى ترشح مى‏ نماید برگهاى آن دراز با بریدگى‏ هاى عمیق نوک‏ تیز شکل دندان شیر به آن مى‏ دهد.

برگها گسترده بصورت رزت- دندانه ‏هاى برگ درشت و نوک‏تیز با تکه ‏هاى مثلثى- گل زرد- که میوه ‏هاى رسیده کره‏ اى مى‏ سازد که باد بآسانى دانه‏ هاى تاجک‏دار چترى را پراکنده مى ‏کند.(باغها- مزارع- پایا)

برگها گروهى به شکل یک دسته برگ از یقه ریشه گیاه خارج مى ‏شوند. طبق گلهاى آن زرد طلایى که به ‏طور منفرد در انتهاى شاخه گل دهنده که توخالى است ظاهر مى ‏شود.

میوه آن فندقه که میوه ‏اى خشک و مغز آن مجزا و نچسبیده است مانند آفتاب‏گردان و در انتهاى هر میوه یک کاکل معمولا سفید رنگ قرار دارد و میوه ‏ها به ‏طور گروهى به شکل کروى قرار دارند و به سبب وجود کاکل پس از رسیدن به آسانى پراکنده مى ‏شوند.

این گیاه معمولا در چمن زارها، مزارع یونجه، اسپرس، اراضى مرطوب کنار نهرها به ‏طور خودرو مى ‏روید. برگهاى جوان آن را چیده و در سالاد مى ‏خورند.

معمولا ریشه ضخیم و برگهاى آن در طب سنتى استفاده می شود.
این گیاه در چین و هند و در مناطق معتدله آسیا مى ‏روید. از این گیاه انواع اصلاح ‏شده ‏اى تهیه و به صورت پرورشى در مزارع کاشته مى ‏شوند که پربرگ و از برگهاى آن مانند سبزى استفاده مى ‏شود که چون تلخ است باید با ترشى آب‏لیمو و یا سرکه در سالاد مصرف شود.

انواع گیاه قاصدک از نظر ظاهری و مناطق رویش:

  • نوع اول: برگها بى‏ کرک یا فقط داراى موهاى متفرق- یک ردیف کرک بر روى تاجک.
  • نوع دوم: قاصد پائیزى(کنار نهرها- پائیز- پایا) برگها کرکى- دو ردیف کرک بر روى تاجک-.
  • نوع سوم: قاصد زبر(باغها- تابستان- پایا)

ترکیبات شیمیایى‏ چق چقه

از نظر ترکیبات شیمیایى در گیاه قاصدک وجود یک ماده متبلور تلخ به نام تاراکساسین و یک ماده متبلور به نام تارکساسرین و همچنین فیتوسترول و دو آلکالوئید به نام های تاراکساسترول و هوموتاراکساسترول و تعدادى اسیدهاى آلى و ساپونین در گیاه تأیید شده است.

به‏ علاوه یک دیاستاز بنام تیروزیناز و فیتوسترین (ترکیب ازت‏دار نزدیک به کلسترین صفرا)، یک صمغ و املاح معدنى گوناگون (مخصوصا منیزیم و پتاسیم) ترکیبات آمونیاکى و مواد موثرى مانند استان‏ها و نیز تانن در گیاه تشخیص داده شده است.

تجزیه ‏اى که اختصاصا از قاصدک به عمل آمده نشان مى ‏دهد که در ریشه گیاه اینولین(ترکیبى نزدیک به نشاسته) و اسانس روغنى فرار و مواد صمغى رزینى و اسیدهاى چرب و بتا- هایدروکسى فنیل استیک اسید وجود دارد.

در خود گیاه نیز وجود ساپونین و کولین و الکل سریلیک و آرابینوز و ویتامینهاى A،B، C و D مشخص شده است.

ریشه این گیاه در فصول مختلف و برحسب زمانى که از زمین خارج مى ‏گردد، ترکیب شیمیایى متفاوت دارد. مانند آنکه در تابستان، مقدار شیرابه زیادتر از فصول دیگر است در حالى که در پاییز، اینولین آن افزایش مى ‏یابد و حتى مقدارش به ۲۵ درصد مى ‏رسد.

ضمنا اگر ریشه تازه یا خشک گیاه مورد بررسى قرار گیرد ترکیبات شیمیایى آن، تفاوت محسوس با یک‏دیگر نشان مى ‏دهد.

تلخى برگ گیاه در بهار ولى تلخى ریشه آن در فاصله بین تیر و مرداد حداکثر مى ‏گردد.

طبق بررسى‏هاى L .reuter نوعى الکالوئید به نام تاکزین نیز در گیاه یافت مى ‏شود. برگ این گیاه داراى تراکزایسن، اینوزیت، موسیلاژ، قندهاى مختلف و یک ماده رزینى است. در خاکستر گیاه مقدار ۹/ ۳۸ درصد پتاس (حداکثر) وجود دارد که اثر مدرى گیاه، بدان بى ‏ارتباط نیست.

ریشه این گیاه از نظر کلى داراى ماده‏اى به نام تراکزاسین کولین، یک ماده رزینى، قندهاى مختلف و اسیدهاى چرب است، ریشه گیاه اگر در پائیز از زمین خارج گردیده و هواى آزاد خشک شود، داراى موادى نظیر موسیلاژ، تانن، و مقدار کمى اسانس نیز خواهد بود.

خواص درمانى چق چقه :

  1. آب جوشانده آن را بنوشید. تونیک خنک ‏کننده و معرّق و قابض و مقوّى معده و قاعده‏ آور است، خون را صاف مى ‏کند، براى قطع خونروى از سینه و ازدیاد ترشح شیر و صفرا مفید است، جوش و خارش و کورک و آبسه و زخم را التیام مى‏ بخشد، براى درمان گزیدگى مار و جراحتهاى داخلى و رفع خنازیر و جلوگیرى از پوسیدگى دندان مفید است.
  2. آب آن را بگیرید و با روغن زیتون مخلوط کنید و بخورید. براى دفع مسمومیت اکثر سموم نافع است.
  3. ضمادى که از خیس‏شده گیاه درست شود. اگر هر روز روى ورمهاى سرطانى پستان گذارده شود مفید است.
  4. از آن به صورت کمپرس گرم استفاده کنید. براى رفع التهاب و تسکین درد نافع مى‏ باشد.
  5. شیاف عصاره آن براى رفع ورمهاى داخلى فرج و رحم مفید است.
  6. شیرابه آن را به چشم بمالید. براى درخشان نمودن سفیدى چشم و افزایش بینایى مفید است.
  7. برای از بین بردن درد گوش بسیار مفید است.
  8. برگ تازه و گل و تخم و ریشه گل قاصد به تمامى براى تبهاى عفونى مخصوصا تب های بثوری(دانه دار) مثل مخملک، آبله، سرخک مؤثر و مفید است چون طبیعت سردی دارد و ضد تب است و از طرف دیگر ضد عفونی کننده قوی هم می باشد.
  9. مؤثر بر ناراحتى‏هاى تنفسى، مخصوصا برونشیت و ذات الریّه است.
  10. برای روماتیسم حاد مفصلى(گرم) به علت دارا بودن نیترات پتاسیم مفید است و باعث خروج سم از بدن می شود.

خواص درمانی ریشه قاصدک (چق چقه):

  1. براى ناراحتیهاى مزمن کبد و کلیه و رفع سنگ صفراوى مفید است.
  2. ضماد آن در محل عقرب‏زدگى و نیش زنبور و مار اثر شفابخش دارد.
  3. آن را با آرد جو ضماد کنید. باد سرخ را درمان مى ‏کند.
  4.  آن را با سرکه ضماد کنید. براى سوختگى از آتش و رفع التهاب آن مفید است.
  5. گیاه قاصدک تلخ، معرق، مقوى معده، تونیک و خنک‏ کننده است. براى ازدیاد ترشح شیر و صفرا مفید است و اسهال را بند می آورد.در موارد زخم و جوش و کورک، جراحت، آبسه و گزش مار و دندان کرم‏خورده تجویز مى‏شود.
  6. قاصدک (چق چقه) گیاهى است که براى تصفیه خون بسیار مؤثر است و در موارد خنازیر و خارش و جراحتهاى داخلى اثر مفید دارد.
  7. هندبا برى(گیاه قاصد ، چق چقه) از نظر طبیعت طبق نظر حکماى طب سنتى ایرانى و به ‏طور کلى شرقى سرد و خشک است و تلخ و از نظر خواص معتقدند که قابض است و مقوى معده مى‏ باشد و در تمام آثار و خواص به استثناى تر و تازه کردن بدن از کاسنى قوى ‏تر و سرد تر است.
  8. چق چقه براى قطع خونروى از سینه مفید است و قاعده ‏آور مى ‏باشد و براى ازدیاد ترشح شیر نافع است. مالیدن شیرابه آن به چشم براى درخشان نمودن سفیدى و افزایش بینایى مفید است. شیاف عصاره آن براى رفع ورمهاى داخل فرج و رحم مفید مى ‏باشد.
  9. خوردن آب گیاه با روغن زیتون براى رفع مسمومیت اکثر سموم نافع است.
  10. برای قطع خونریزی ریه و باز کننده کیسه صفرا مفید است.
  11. ضماد ریشه آن براى گذاردن در محل عقرب‏گزیدگى و نیش زنبور و مار اثر مفید دارد و ضماد ریشه آن با آرد جو براى بادسرخ و با سرکه براى سوختگى آتش و رفع التهاب آن مفید است.
  12. از برگهاى گیاه براى کمپرس گرم به منظور رفع التهاب و تسکین استفاده مى ‏شود.

چق چقه (گیاه قاصدک) در تمام چین براى تحلیل انواع ورمها و آبسه ‏ها و کرم‏خوردگى دندان و مارگزیدگى مصرف وسیعى دارد.

مقدار مصرف و شیوه مصرف چق چقه:

براى تهیه دم‏کرده آن حدود ۵۰ گرم گیاه در یک لیتر آب‏جوش دم‏شده و در عرض روز ۷۰۰- ۶۰۰ گرم خورده مى ‏شود.
قسمت‏هاى قابل استفاده گیاه، گل‏ها، ریشه و برگ‏ها مى ‏باشد (دم‏کرده از گل‏ها به نسبت ده در هزار و برگ‏ها پنج در هزار و ریشه بیست تا سى در هزار).

روش تهیه عصاره برگ هندباى برى (چق چقه)

برگ خشک هندباى برى ۱ واحد، آب مقطر جوش ۸ واحد، برگها را مدت ۱۲ ساعت در ۶ واحد آب‏جوش دم‏کرده با فشار صاف کنند و تفاله را در باقى‏مانده آب دم‏کرده صاف کنند و دو صاف‏شده را مخلوط کرده در حمام ماریه در حد غلظت عصاره قوام آورند. مقدار خوراک از این عصاره براى تقویت معده ۱۰- ۱ گرم است.

پراکندگی این گیاه در کره زمین طوری است که در غالب نواحی اروپای شمالی، غرب آسیا، شمال آفریقا و آمریکای شمالی می‌روید. تاکنون بالغ بر ده گونه از این نوع گیاه شناخته شده‌است.

منابع:

  • معارف گیاهى، پرفسور سید حسین میرحیدر، ج‏۱، صفحه ۲۹۵

  • نسخه شفا – گل و گیاه، صفحه ۴۰۹

  • همیشه لاغر و سلامت باشید، صفحه ۱۳۳

  • دائره المعارف بزرگ طب اسلامى، آقای نورانى، ج‏۴، صفحه ۳۰۹

  • الصیدنه فی الطب (داروشناسى در پزشکى)، صفحه ۲۰۸

  • کتاب گیا (راهنماى گیاهى)، صفحه ۱۷۶

  • اسرار گیاهان دارویى، صفحه ۸۲۳

  • ویکی پدیا

 

  • ممکن است شما هم در اینترنت با مقالاتی در مورد گیاهی با اسمی عجیب و غریب به اسم «چق چقه» یا «چغچغه» برخورد کرده باشید که در مورد درمان سرطان از آن نام برده اند و بعد از خود پرسیده باشید که: این اسم یا تصاویر مبهم و تار و اسرار آلود مربوط به چه گیاهی است؟ آیا من تا الان آن را در اطراف خود دیده ام یا نه؟ آیا من هم می توانم از آن استفاده کنم؟ به چه صورت باید آن را درست کنم؟
  • در بیشتر سایت هایی که از این گیاه صحبت کرده اند اطلاعاتی در مورد اسم های دیگر آن یا تصاویر واضحی از این گیاه ندیدم برای همین از منابع اصلی کتاب های طب سنتی نام های دیگر آن و خواص این گیاه آشنا با اسمی عجیب و محلی! را نوشتم تا شاید دوستان و خوانندگان عزیز، خودشان این گیاه باارزش را پیدا کرده و نحوه استفاده آن را با تمام شرایط متوجه شوند و با انتقال تجربیات خود و باز خورد های مستند خود از درمان با این گیاه که همان گیاه معروف «قاصدک» است به هم نوعان دیگر خود کمک کنند تا از سرطان یا مشکلات کبدی و سایر بیماری هایی که این گیاه می تواند در بهبود آنها کمک کند شریک و سهیم شوند.
  • لطفا مستندات خود را از طریق آی دی بنده در تلگرام یا در قسمت نظرات سایت قرار دهید تا شما هم در راهنمایی و درمان سایرین مشارکت کرده باشید چون ایجاد اعتماد به درمان های صحیح با داروهای گیاهی دیگران را به استفاده از این روش های کمتر شناخته شده رهنمون می سازد.
  • مایلم در اینجا تاکید کنم که استفاده از قاصدک یا همان چق چقه بدون اصلاح رژیم غذایی اثر زیادی ندارد و طبق تجربه ما این گیاه یکی از بهترین گیاهان دارویی برای اصلاح کبد است که برای درمان سرطان به تنهایی کافی نیست هر چند اصلاح کبد امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
  • خوشبختانه با تلفیق تجربیات عطاری و تحقیقات جدید غذاشناسی دنیا توانستیم یک رژیم غذایی سالم برای درمان سرطان بدون دارو و حتی بدون نیاز به چق چقه را اجرا کنیم که برای اطلاع از نتایج آن می توانید به این مقاله مراجعه بفرمایید که در آن درمان سرطان فقط با اصلاح رژیم غذایی توضیح داده شده است.
    با تشکر
    صادق عطار ۰۹۱۲۷۵۰۲۰۰۸
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید